Wspieranie dzieci z problemami w nauce – od diagnozy do rozwoju

Problemy w nauce dotyczą wielu dzieci i mogą mieć różne przyczyny: od trudności z koncentracją po specyficzne zaburzenia, takie jak dysleksja czy dyskalkulia. Wczesna diagnoza i odpowiednie wsparcie to klucz do poprawy funkcjonowania dziecka w szkole.

W tym wpisie przedstawimy kompleksowy proces pomagania dzieciom – od identyfikacji trudności po wdrażanie skutecznych metod wspierających ich rozwój.

Wczesna diagnoza dziecka – dlaczego jest tak ważna?

Trudności w uczeniu się najczęściej występują u dzieci w wieku od ok. 3 do 10-12 roku życia. Jednak problemy w nauce i rozwoju często mogą być zauważane przez rodziców lub nauczycieli już w pierwszych miesiącach życia. Wczesna diagnoza umożliwia podjęcie odpowiednich działań, zanim trudności utrwalą się i wpłyną negatywnie na samoocenę dziecka oraz problemy się spotęgują.

Rodzice i opiekunowie powinni zwrócić uwagę na następujące sygnały:

Trudności w nauce – sygnały ostrzegawcze

  • Trudności z koncentracją lub zapamiętywaniem,
  • Frustracja związana z nauką oraz unikanie aktywności związanych z uczeniem się,
  • Opóźniony rozwój mowy oraz trudności w czytaniu, pisaniu lub liczeniu,
  • Problemy z wykonywaniem poleceń,
  • Opóźniony lub nietypowy rozwój ruchowy,
  • Trudnościami ze zrozumieniem i zapamiętaniem czytanego tekstu,
  • Opóźnienia w nauce w porównaniu do rówieśników.

Specyficzne i niespecyficzne problemy w nauce

Można wyróżnić specyficzne i niespecyficzne problemy w nauce, różnią się one przyczynami oraz charakterem trudności. Specyficzne zaburzenia uczenia się to trudności dotyczące określonych obszarów edukacyjnych, takich jak czytanie (dysleksja), pisanie (dysgrafia i dysortografia), czy liczenie (dyskalkulia), mimo prawidłowego rozwoju intelektualnego i czasu poświęconego na nauce. Są one związane z nieprawidłowościami w funkcjonowaniu mózgu, szczególnie w zakresie procesów poznawczych, takich jak percepcja wzrokowa czy słuchowa.

Niespecyficzne zaburzenia uczenia się wynikają z ogólnych trudności intelektualnych, emocjonalnych, społecznych lub środowiskowych, które utrudniają naukę w szerszym zakresie. Może to być wynik np. niepełnosprawności intelektualnej, zaburzeń uwagi (ADHD), lęku szkolnego czy niekorzystnych warunków życia.

Rozróżnienie między tymi dwoma typami zaburzeń jest kluczowe dla właściwego dobrania strategii wsparcia i interwencji terapeutycznych.

Gdzie szukać pomocy, jeśli dziecko przejawia trudności w nauce?

Na początku rodzic może szukać pomocy zarówno u takich specjalistów jak psycholog, logopeda lub bezpośrednio może skorzystać z poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Specjaliści w poradni dokonują pogłębionej diagnozy trudności w uczeniu w oparciu o wiek dziecka. Do rozpoznania trudności w uczeniu się wykorzystuje się specjalistyczne testy psychologiczne i pedagogiczne, stosowany jest również szczegółowy wywiad z rodzicem, nauczycielami oraz sama obserwacja dziecka. Wystawiona opinia wydana przez specjalistów obliguje szkołę do udzielenia dziecku właściwej pomocy.

Wsparcie pedagogiczne i psychologiczne w ANIMUS

Jeśli zauważasz u swojego dziecka trudności w nauce, niepokojące zachowania lub potrzebujesz porady dotyczącej rozwoju i edukacji, nie zwlekaj – skontaktuj się z naszymi specjalistami.

Jesteśmy tu, aby pomóc Tobie i Twojemu dziecku znaleźć najlepsze rozwiązania. Oferujemy profesjonalne wsparcie diagnostyczne, terapeutyczne i edukacyjne dostosowane do indywidualnych potrzeb Twojego dziecka. Razem możemy stworzyć plan działania, który pomoże Twojemu dziecku osiągnąć pełnię możliwości.

Skontaktuj się z nami już dziś – zrobimy wszystko, by Cię wspomóc w wyzwaniach!

SPRAWDŹ RÓWNIEŻ

Co musisz wiedzieć przed pierwszą wizytą u psychologa

Pierwsza wizyta u psychologa to krok, który dla wielu osób może być stresujący i wiązać…

Wspieranie dzieci z problemami w nauce – od diagnozy do rozwoju

Problemy w nauce dotyczą wielu dzieci i mogą mieć różne przyczyny: od trudności z koncentracją…

Skip to content